Revista Portuguesa de Estomatologia, Medicina Dentária e Cirurgia Maxilofacial
SPEMD - Revista Portuguesa de Estomatologia Medicina Dentária e Cirurgia Maxilofacial | 2024 | 65 (3) | Page(s) 129-135
Original research
Anxiety levels of 1st and 5th-year dental students in Portugal – Cross-sectional study
A ansiedade dentária dos estudantes do 1.º e 5.º ano de Medicina Dentária em Portugal – Estudo transversal
a Mestrado Integrado em Medicina Dentária, Egas Moniz School of Health and Science, Caparica, Almada, Portugal
b Egas Moniz Center for Interdisciplinary Research (CiiEM); Egas Moniz School of Health & Science, Caparica, Almada, Portugal
Maria Júlia Gonçalves - juliaaagoncalvesss@gmail.com
Article Info
Rev Port Estomatol Med Dent Cir Maxilofac
Volume - 65
Issue - 3
Original research
Pages - 129-135
Go to Volume
Article History
Received on 24/11/2023
Accepted on 21/09/2024
Available Online on 30/09/2024
Keywords
Abstract
Objectives: To evaluate the level of anxiety experienced by 1st and 5th-year dental students in Portugal. Methods: The target population was students from Portuguese universities attending the 1st and 5th years of dental school during the academic year 2022/2023. Data were collected using the previously validated Modified Dental Anxiety Scale, available online on the Google Forms platform between February 2023 and June 2023. Data were statistically analyzed using IBM SPSS Statistics version 29, using descriptive and inferential analysis methods. The Mann-Whitney and Kruskal-Wallis tests were used at a 5% significance level (p<0.05). Results: The sample of 301 students included 146 from the 1st year and 155 from the 5th year, and the majority were Portuguese, female, and in the age groups 17–20 and 21–24. Most of the students had typical levels of anxiety when in the patient’s position, although there were differences between years and age groups (p<0.05). Regarding dental specialties, most students feared Oral Surgery and Endodontics. Conclusions: First-year students were more likely to feel anxiety related to dental treatment when in the patient’s position. This finding may derive from their lack of clinical experience, which could help students overcome previous bad experiences. The patient's interest and knowledge should make it easier to understand the results of the treatments and why they need to be carried out.
Resumo
Objetivos: Avaliar o grau de ansiedade sentida pelos estudantes do 1.º e 5.º ano de Medicina Dentária em Portugal, quando colocados na condição de paciente. Métodos: População-alvo constituída por estudantes de universidades portuguesas a frequentarem o 1.º e o 5.º ano de Medicina Dentária no ano letivo 2022/2023. Os dados foram obtidos através do questionário previamente validado Modified Dental Anxiety Scale que esteve disponível na plataforma Google Forms entre fevereiro de 2023 e junho de 2023. Os dados foram analisados estatisticamente no programa IBM SPSS Statistics versão 29, através de metodologias de análise descritiva e inferencial. Foram utilizados os testes estatísticos Mann-Whitney e Kruskal-Wallis para um nível de significância de 5% (p<0,05). Resultados: Dos 301 estudantes, 146 do 1.º ano e 155 do 5.º ano, a maioria era de nacionalidade portuguesa, do género feminino e encontrava-se nas faixas etárias dos 17–20 e 21–24 anos. Foram verificadas diferenças significativas (p<0,05) entre os anos curriculares e as faixas etárias. Quanto à área da Medicina Dentária mais temida pela maioria dos estudantes, a Cirurgia e a Endodontia foram as mais elegidas. Conclusões: Uma razão plausível para a ansiedade relacionada com os tratamentos dentários ser superior nos alunos de 1.º ano quando colocados na condição de paciente poderá ser a ausência de prática clínica que os ajudaria a ultrapassar experiências negativas prévias. O interesse e conhecimento do paciente na área deverá facilitar a compreensão dos resultados dos tratamentos e da razão pela qual têm de ser executados.