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Revista Portuguesa de Estomatologia, Medicina Dentária e Cirurgia Maxilofacial

SPEMD - Revista Portuguesa de Estomatologia Medicina Dentária e Cirurgia Maxilofacial | 2023 | 64 (4) | Page(s) 139-146


Original research

Sustainable oral hygiene products and practices: Perspectives, expectations, and barriers of portuguese residents

Produtos e práticas de higiene oral sustentáveis: Perspetivas, expectativas e barreiras de residentes em Portugal


a Universidade de Lisboa, Faculdade de Medicina Dentária, Lisbon, Portugal
b Universidade de Lisboa, Faculdade de Medicina Dentária, Unidade de Investigação e Ciências Orais e Biomédicas (UICOB), Lisbon, Portugal
Sónia Mendes - soniaborralho@campus.ul.pt

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Volume - 64
Issue - 4
Original research
Pages - 139-146
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Received on 29/07/2023
Accepted on 22/11/2023
Available Online on 30/01/2024


Objectives: In recent decades, there has been a growing awareness of the impact of daily practices on the environment and a greater concern of companies to develop sustainable products; consequently, a wide variety of sustainable oral hygiene products is available. The study aims to analyze the consumer's perspective regarding the use of sustainable products for oral health self-care, namely practices, opinions, and difficulties felt regarding the use of these products. Methods: A cross-sectional study was carried out on individuals 18 years old or older living in Portugal. Data were obtained through an online questionnaire, which collected information on the use of sustainable oral hygiene products, practices, perceptions, and difficulties experienced in adopting a sustainable lifestyle. Descriptive statistics were performed for the variables. Results: The sample consisted of 185 participants. The majority (64.3%) considered it “very important” to invest in developing sustainable oral hygiene products. However, only 37.3% reported having already used these products. Of these, most were satisfied or very satisfied with the sustainable products used. Personal lack of interest (93.0%), difficulty in accessing products in commercial establishments (69.2%), and the high price of products (61.1%) were the main difficulties experienced in using these products. Conclusions: Participants were aware of more sustainable oral hygiene products, but there is still a low frequency of use. It would be important to study the efficacy and safety of these products to promote the use of more environmentally friendly oral hygiene products.


Objetivos: Há uma crescente sensibilização para o impacto das práticas quotidianas sobre o ambiente e uma maior preocupação das empresas no desenvolvimento de produtos sustentáveis, surgindo no mercado uma variedade de produtos para utilização na higiene oral. Este estudo pretendeu analisar a perspetiva do consumidor relativamente aos produtos sustentáveis de autocuidados de saúde oral, nomeadamente as práticas, perceção e barreiras sentidas no que se refere à utilização destes produtos. Métodos: Estudo transversal, dirigido a indivíduos maiores de 18 anos, residentes em Portugal. Os dados foram obtidos através de um questionário on-line, que recolheu informação sobre a utilização de produtos de higiene oral sustentáveis, práticas, perceções e dificuldades sentidas na adoção de um estilo de vida sustentável. Foi realizada a estatística descritiva das variáveis. Resultados: A amostra foi constituída por 185 participantes. A maioria (64,3%) considerou “muito importante” existir um investimento no desenvolvimento de produtos de higiene oral sustentáveis. No entanto, apenas 37,3% referiram já ter utilizado este tipo de produtos, mostrando-se satisfeito ou muito satisfeito com os produtos utilizados. As principais dificuldades sentidas para utilização destes produtos foram o desinteresse pessoal (93,0%), a dificuldade no acesso aos produtos (69,2%) e o preço elevado (61,1%). Conclusões: Os participantes mostraram-se sensibilizados para a utilização de produtos de higiene oral sustentáveis, no entanto ainda há uma baixa frequência da sua utilização. Seria importante o estudo da eficácia e segurança deste tipo de produtos, de modo a promover a utilização de produtos de higiene oral mais amigos do ambiente.


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